Wat begon als een soort grap na een periode van een ‘schilders block’ is uitgegroeid tot alter ego ‘Karel’.


Karel is, zoals zovelen de kunstenaar zien: Een einzelganger die het liefst helemaal niets met de gevestigde kunstwereld te maken wil hebben.Teruggetrokken, onaangepast, mensenschuw, bij vlagen briljant en vooral niet begrepen. Een cliché… Wars van hierarchie en elitair gedoe schildert Karel in zijn atelier koeien op klein formaat. De olieverfwerkjes zijn 30x40 cm. Uit de losse pols met forse streken en zonder al te veel detail op het doek geborsteld (ken uw klassiekers*). Waarom.....?  Omdat eenieder, ongeacht uit welke hoek van de samenleving hij of zij ook komt, een echt schilderij verdient ... en wel betaalbaar graag !

Kortom, voor iedereen een Karel.

*naar Terpentijn

Niets van waar natuurlijk.
Na een nare periode eind 2012 begin 2013, bleek dat de schilder van de kleurtjes niet goed meer op gang kon komen. Hoewel de verkoop gewoon doorging, werden er geen nieuwe werken meer gemaakt.

In januari 2014 gooide hij het roer om en ging koeien schilderen; gewoon lekker schilderen. Om 9.00 uur naar het atelier wandelen, ’s middags een boterhammetje en dan weer terug naar het atelier.Vaak ’s avonds nog een paar uurtjes door.
Maar na een aantal koeien geschilderd te hebben dacht hij....wat doe ik er nu mee ? En daar was Karel.
Omdat er genoeg koeien geschilderd waren, is een expositie georganiseerd, geopend door niemand minder dan de wethouder van kunst en cultuur van IJsselstein. Deze expositie bleek een groot succes, zoals ook het Karel-concept een groot succes blijkt: betaalbare kunst voor iedereen.

Alhoewel de schilder het block achter zich gelaten heeft, blijft Karel bestaan.
Omdat het idee dat kunst toegankelijk, niet elitair en bereikbaar moet zijn overeind blijft.
De werkjes zijn goed geschilderd, met een vlotte streek en niet teveel detail, zoals de impressionisten dat deden. Rekening houdend met de schilderwetten zoals die in de zeventiende eeuw al golden, zoals compositie, licht-donker verdeling, kleurgebruik en textuur, zijn de schilderijen echt van deze tijd.

En dan, betaalbaar ja: voor 250 euro bent u eigenaar van een echte Karel.